Let op!
Deze blog wordt niet langer op deze locatie onderhouden. Mijn blog is per mei 2005 te vinden op rw-l.nl/blog.

U wordt binnen 30 seconde automatisch doorverwezen naar de nieuwe url.

  Opera en Firefox vergelijken

Kennelijk is er weer wat geklets over en weer over wie er beter is, Opera of Firefox. Je vraagt je soms af waarom dat toch nodig is als je bedenkt dat beide producten goed zijn en zeker weten naar elkaar kijken hoe bepaalde zaken opgepakt kunnen worden. Hoe ze allebei beter kunnen worden en daarmee de 'strijd' met IE nog beter aankunnen op hun sterke punt: beter zijn dan. Maar zoals gezegd, lees even verder.

Reacties:
Ik vind het knap hoe Opera zich nog weet te handhaven. Het is net als Firefox een alternatieve browser maar in tegenstelling tot Firefox kost Opera geld. Waar de toegevoegde waarde ten opzichte van Firefox ligt is mij eigenlijk niet geheel duidelijk. Als ik (als Mac gebruiker) iets anders dan Safari of Firefox zou willen zou ik voor Omniweb gaan denk ik omdat dat toch meer onderscheidende features heeft dan Opera.

Misschien dat ze het bij Opera ook voor een groot deel moeten hebben van de mobile versie(s) van hun browser?
 
De toegevoegde waarde van een alternatief verschilt per gebruiker, iedereen heeft andere eisen en wensen.

Ik gebruik Opera sinds versie 4 of 5 en vind de UI veel prettiger dan die van de Mozilla-familie (hoe vreselijk die van Opera dan ook mag lijken/zijn). Ze hebben in 8 de menu's behoorlijk opgeschoond, hulde.

Ik heb Netscape, Mozilla en Firefox allemaal geprobeerd, meestal ging het mis bij de extensions. Ik vind het enerzijds erg handig dat vrijwel alle denkbare functies en opties toe te voegen zijn maar aan de andere kant, als ik iets met een stukje software wil doen vind ik eigenlijk dat dat direct moet werken.

De mobiele browser van Opera is behoorlijk briljant, kan niet anders zeggen. Niet perfect, wel met afstand de beste en meest bruikbare. Hoop echter dat ze daar niet ook gaan verdwalen in een doolhof van opties die op vreemde plekken zitten, ze zijn wel op weg namelijk (maar de laatste beta moet ik nog installeren).
 
Persoonlijk ben ik een ''Opera mens'', ik wil mijn E-mail, mijn browser en op zekere mate mijn chatten het liefst in 1 programma houden maar dit verschilt uiteraard per persoon.

Zo kan ik niet leven met de manier waarop Firefox RSS feeds heeft toegevoegd is verschrikelijk naar mijn mening en het verband tussen bookmarks (opslaan om later nog eens terug te lezen) en RSS feeds (het laaste nieuws van site's die ik dagelijks bezoek) kan ik ook totaal niet vinden. Het zelfde geld voor een hoop dingen die verschillend zijn in Firefox/Opera en mij de kant van Opera op duwen (ik zie ze meer als push factoren dan als pull factoren aangezien ik best Firefox wil gebruiken).

Opera groeit behoorlijk hard en er zijn geen hardecijfers (ook geen zachte trouwens) die aantonen dat Firefox een impact heeft op het markt aandeel van Opera, ik vermoed juist dat het tegengestelde waar is.

Haarvard's artikel gaat over de manier waarop de Mozilla foundation (met alle respect) hun propaganda verspreid, nu verwacht ik van een bedrijf (of sticting) met een winstkenmerk geen eerlijke informatie maar dan kun je van de ''concurent'' ook niet verwachten dat zij geen tegen aanval inzitten.

Dat de reactie van een Firefox developer dan weer foutieve informatie bezit is toch iets dat ik wel kwaleijk neem, zo is Opera definitief de eerste met een MDI interface (iets wat Firefox op heden nog niet heeft) en ik denk dat het niet te veel is gevraagd om daar respect en ''credits'' voor te krijgen.
 
Zo kan ik niet leven met de manier waarop Firefox RSS feeds heeft toegevoegd is verschrikelijk naar mijn mening en het verband tussen bookmarks (opslaan om later nog eens terug te lezen) en RSS feeds (het laaste nieuws van site's die ik dagelijks bezoek) kan ik ook totaal niet vinden. Het zelfde geld voor een hoop dingen die verschillend zijn in Firefox/Opera en mij de kant van Opera op duwen (ik zie ze meer als push factoren dan als pull factoren aangezien ik best Firefox wil gebruiken).
Het is idd niet altijd even duidelijk hoe je ze benadert. Ik geef zelf dan ook de voorkeur aan Sage, een van de RSS readers beschikbaar voor Mozilla. Dat de rss feeds in de bookmarks hangen vind ik persoonlijk juist zeer logisch. Het is de plek om je links/websites te bewaren, of het nu een link is naar een 'normale' website of een rss. Maar wellicht dat wat meer ordening hierin 'out-of-the-box' aanwezig zou moeten zijn.

Opera groeit behoorlijk hard en er zijn geen hardecijfers (ook geen zachte trouwens) die aantonen dat Firefox een impact heeft op het markt aandeel van Opera, ik vermoed juist dat het tegengestelde waar is.
Ik ben er van overtuigd dat dit zo is. De groei van de ene browser is absoluut gunstig voor de ander. Ik las net vandaag dat Opera 8 meer dan één miljoen keer is gedownload in 4 dagen. De big boss bij Opera mag een stukje gaan zwemmen ;-).

Dat de reactie van een Firefox developer dan weer foutieve informatie bezit is toch iets dat ik wel kwaleijk neem, zo is Opera definitief de eerste met een MDI interface (iets wat Firefox op heden nog niet heeft) en ik denk dat het niet te veel is gevraagd om daar respect en ''credits'' voor te krijgen.
Het kan zijn dat ik hier de fout in ga, maar dat is volgens mij juist de claim. Er wordt gesteld dat als je MDI als tabbed browsing gaat zien, dan was Opera idd de eerste.
 
Een reactie posten