Let op!
Deze blog wordt niet langer op deze locatie onderhouden. Mijn blog is per mei 2005 te vinden op rw-l.nl/blog.

U wordt binnen 30 seconde automatisch doorverwezen naar de nieuwe url.

WPA-PSK

Eindelijk is het gelukt, ik heb de beveiliging van mijn WiFi netwerk wat verder weten op te schroeven. Upgrade van MAC-adres toegangscontrole naar WPA-PSK. En dat koste even moeite.

Vorige week ben ik begonnen, als het gevolg van mijn verhuizing, om eindelijk mijn WiFi router in te zetten in ons netwerk. De router is aangesloten op een bestaand netwerk en heeft eigenlijk geen 'router' functionaliteit. Kwestie van de achterliggende router vertellen dat er een tweede lan is en dat deze mag communiceren met de rest van het netwerk.
Ik had de WiFi al in gebruik, maar had daar om praktische redenen enkel MAC authenticatie opgezet. Leuk en aardig, maar als er meer apparatuur via het ding moet lopen, ook niet WiFi, dan is het best lastig dat er maar 4 invoermogelijkheden zijn voor een MAC adres. Dus dat ging niet goed.
Het instellen van WPA-PSK ging niet helemaal goed op de router. Als een apparaat na het instellen contact probeerde te zoeken, crashte de router. Dat werd uiteindelijk een firmware update. Geen idee wat de update officieel deed, maar het was een .e naar .f update ofoz. Een real minor update. Hielp wel

Het aan de praat krijgen van mijn laptop bleef echter tot problemen leiden. De laptop kon nu welliswaar wel toegang krijgen tot het accesspoint, maar het toewijzen van een IP ging niet. Het instellen van WPA-PSK op een andere laptop met een andere netwerkkaart lukte wel. Vreemd.
Vandaag dus weer verder gegaan. Eerst een nieuwe driver opgehaald bij Dell. Geen idee of deze nieuw is overigens. Er wordt gesproken op pag. x dat de driver ergens in januari dit jaar is uitgekomen. Als je een paar klikken verder gaat tot de pagina waar je daadwerkelijk de driver download, dan staat er een datum van ruim 2 maanden daarvoor. Anyway, het hielp niet.
Dat was gisterenavond. Vanmorgen heb ik de WiFi hardware softwarematig verwijderd. Herstart, detecteren, instellen, werken. Volgens mij had ik dat vorige week ook kunnen doen.

Probleem nu nog is mijn printer. Die moet ook nog aan de WiFi. Het ding lijkt wel WPA-PSK te ondersteunen, maar ik heb het nog niet goed weten in te stellen. Volgens mij moet ik dit zo doen dat ik via een bedrade situatie de printer ga instellen met de installatiesoftware die erbij zit. Dan stelt deze de boel goed in. Niet echt de meest aantrekkelijk oplossing. Wordt vast vervolgd.

Update:
Het is uiteindelijk niet gelukt op WPA-PSK aan de praat te krijgen op de printer zonder dat deze het router doet crashen. Even op Internet gezocht naar een WEP key generator. Het draait nu allemaal op WEP. Mij best, ook goed.

Reacties: Een reactie posten