Let op!
Deze blog wordt niet langer op deze locatie onderhouden. Mijn blog is per mei 2005 te vinden op rw-l.nl/blog.

U wordt binnen 30 seconde automatisch doorverwezen naar de nieuwe url.

Casema en poort 25

Ik heb heel sterk het vermoeden dat Wanadoo/Casema pas sinds vandaag poort 25 heeft gesloten. Sinds vandaag kan ik namelijk mijn eigen mailserver niet meer gebruiken. Ik had een leuke aanpassing gedaan, maar die lijkt nu niet afdoende.
Ik had al een paar weken geleden de benaderpoort aangepast. Ik stuurde de mail dus niet meer via poort 25 naar de mailserver, maar via poort 30. Dat ging gelijk goed, dus ik dacht dat ik klaar was.

Maar nu zie ik mijn mailserver toch verschrikkelijk loop'en. De MX van een domein gaat goed. Het ip wordt gevonden. Vervolgens wordt er contact gezocht. En juist daar gaat het fout. Ik vermoed dus ook dat die communicatie nog steeds over poort 25 gaat. Grom. Hoe krijg ik Mercury zover dat ie zoiets over poort 30 doet? En accepteerd de ontvangende partij zoiets?

Update:
Ik heb in elk geval een tussenoplossing gevonden. Mercury stuurt de mail nu via de smtp7.wanadoo.nl door. Niet geheel zoals ik het zou willen, maar het werkt.
Voor het geval je je nu afvraagt waarom ik zo graag een eigen mailserver draai, omdat dit makkelijker is. Als ik bijvoorbeeld met m'n laptop onderweg ergens op een netwerk ga en even wil mailen, moet ik normaal de smtp server aldaar achterhalen en ook nog toestemming hebben om via die server te zenden. Handiger is het, als ik dan ten alle tijden mijn eigen server kan aanspreken. M'n eigen server is voorzien van authenticatie, dus misbruik wordt zo goed mogelijk tegen gegaan.
Daarnaast hoef ik dan niet persé een virusscanner te draaien. De mail wordt door mijn eigen server gescand op virussen middels F-Prot. En er zijn nog tal van andere redenen.

Reacties: Een reactie posten