Let op!
Deze blog wordt niet langer op deze locatie onderhouden. Mijn blog is per mei 2005 te vinden op rw-l.nl/blog.

U wordt binnen 30 seconde automatisch doorverwezen naar de nieuwe url.

29/04/2004 17:04 Blokkeren van Poort 25

Binnenkort gaat Wanadoo uitgaand internetverkeer naar poort 25 afsluiten. Dit heeft gevolgen voor u als u een andere mailserver dan die van Wanadoo gebruikt om uw e-mail te versturen, of wanneer u zelf een mailserver draait. U kunt vanaf dat moment dus alleen nog e-mail versturen via de Wanadoo mailservers. Uiteraard kunt u wel uw e-mail blijven ophalen vanaf andere dan de wanadoo mailservers.

Dit is één van de maatregelen die Wanadoo neemt om spam en virussen te bestrijden die vanuit haar netwerk verstuurd worden. Hierdoor zullen er minder spam en virussen vanaf het Wanadoo-netwerk verstuurd worden.

Wij houden u op de hoogte.

Bron: Casema

Leuk is dat. Wanadoo/Casema heeft besloten dat het verkeer over poort 25 nog maar één kant op mag en dan wel enkel naar smtp.wanadoo.nl. En dat is niet goed. Ten eerste omdat sommige van de smtp servers van wanadoo nog steeds in blacklists hangen en ten tweede omdat het gebruik van een eigen, betrouwbaarder, mailserver niet meer echt tot de mogelijkheden behoort.

Ik heb zojuist dan ook mijn eigen mailserver op een andere poort gezet en begin nu maar met testen. Ik zal er even heel goed op moeten letten wanneer die poort helemaal dicht gaat, zodat ik dan pas echt kan zien of een alternatieve poort nog wel werkt. Anders wordt het weer een stuk minder aangenaam bij Wanadoo.
Vanaf dat moment kan ik wel weer uitermate actief gaan zeiken op de services die ze bieden.

Reacties: Een reactie posten