Let op!
Deze blog wordt niet langer op deze locatie onderhouden. Mijn blog is per mei 2005 te vinden op rw-l.nl/blog. U wordt binnen 30 seconde automatisch doorverwezen naar de nieuwe url.
Deze blog wordt niet langer op deze locatie onderhouden. Mijn blog is per mei 2005 te vinden op rw-l.nl/blog. U wordt binnen 30 seconde automatisch doorverwezen naar de nieuwe url.
Wettelijk verbod op ongevraagde commerciƫle e-mail
Gerechtigheid?
Vandaag is in de Tweede Kamer het wetsvoorstel tot wijziging van de
Telecommunicatiewet aangenomen. Hiermee heeft men ingestemd met een
spamverbod. Zoals we al eerder berichtten wilde PvdA-kamerlid Martijn van Dam
een strengere regeling dan het kabinet van plan was. Van Dam diende bij
de behandeling van de nieuwe wet met betrekking tot het spamprobleem
drie amendementen (wijzigingsvoorstellen) in. De eerste daarvan ging
over de bewijsplicht bij het opt-in systeem. Dit betekent dat een
verzender van commerciƫle e-mail voortaan moeten kunnen aantonen dat de
ontvanger expliciet heeft gevraagd om het bericht. Op deze manier hoopt
de wetgever het doorverkopen van e-mailadressen aan banden te leggen.
De reclamewereld had liever opt-out gehad, waarbij de klant aan moet
geven dat hij bepaalde berichten niet meer wil ontvangen.
Een tweede amendement van Van Dam betrof het feit dat de regels in het oorspronkelijke voorstel alleen over de bescherming van particulieren gingen. Het kamerlid wilde dat het spamverbod ook zou gaan gelden voor reclamemails aan zakelijke adressen (bijvoorbeeld jantje@eenbedrijf.nl) en e-mailadressen van rechtspersonen (info@eenbedrijf.nl). Waarschijnlijk had hij daarbij een onderzoek van de Europese Commissie in het achterhoofd, die enkele maanden geleden berekende dat bedrijven in de EU jaarlijks ongeveer 2,5 miljard euro verlies leiden door spam. Ondanks dat gegeven was werkgeversorganisatie VNO-NCW niet blij met een verbod op het spammen van de mailadressen van rechtspersonen, omdat bedrijven volgens de organisatie juist graag ongevraagd post ontvangen.
Enkele weken geleden debatteerde de Kamer erover of spammen ook strafbaar moet worden. Minister Donner van Justitie was van plan om het overtreden van opt-out als economisch delict te bestempelen, zodat een boete van ongeveer 4500 euro opgelegd zou kunnen worden. Van Dam pleitte er in zijn derde amendement voor om opt-out te veranderen in opt-in, waardoor er veel meer strafbaar zou worden. Donner zag daar eerst wel wat in, maar ontraadde de kamer later om in te stemmen met dat voorstel, omdat hij bang was dat het strafrechtelijk apparaat overbelast zou gaan raken vanwege de vele te verwachten overtredingen. Daarop vroeg Van Dam om het debat te heropenen en kwam met het idee voor een officieel nationaal meldpunt voor spam:
"Die heropening vindt vermoedelijk binnen drie weken plaats. Dan wordt er verder gesproken over de mogelijkheden om spam strafrechtelijk te vervolgen. Daar zal ik opnieuw mijn idee lanceren voor een Nederlands spammeldpunt. Dat kan volgens mij voorkomen dat justitie overspoeld raakt met meldingen door meldingen te onderzoeken op vervolgbaarheid. Vervolgbare meldingen kunnen worden doorgespeeld aan de OPTA of aan justitie."
Een tweede amendement van Van Dam betrof het feit dat de regels in het oorspronkelijke voorstel alleen over de bescherming van particulieren gingen. Het kamerlid wilde dat het spamverbod ook zou gaan gelden voor reclamemails aan zakelijke adressen (bijvoorbeeld jantje@eenbedrijf.nl) en e-mailadressen van rechtspersonen (info@eenbedrijf.nl). Waarschijnlijk had hij daarbij een onderzoek van de Europese Commissie in het achterhoofd, die enkele maanden geleden berekende dat bedrijven in de EU jaarlijks ongeveer 2,5 miljard euro verlies leiden door spam. Ondanks dat gegeven was werkgeversorganisatie VNO-NCW niet blij met een verbod op het spammen van de mailadressen van rechtspersonen, omdat bedrijven volgens de organisatie juist graag ongevraagd post ontvangen.
Enkele weken geleden debatteerde de Kamer erover of spammen ook strafbaar moet worden. Minister Donner van Justitie was van plan om het overtreden van opt-out als economisch delict te bestempelen, zodat een boete van ongeveer 4500 euro opgelegd zou kunnen worden. Van Dam pleitte er in zijn derde amendement voor om opt-out te veranderen in opt-in, waardoor er veel meer strafbaar zou worden. Donner zag daar eerst wel wat in, maar ontraadde de kamer later om in te stemmen met dat voorstel, omdat hij bang was dat het strafrechtelijk apparaat overbelast zou gaan raken vanwege de vele te verwachten overtredingen. Daarop vroeg Van Dam om het debat te heropenen en kwam met het idee voor een officieel nationaal meldpunt voor spam:
"Die heropening vindt vermoedelijk binnen drie weken plaats. Dan wordt er verder gesproken over de mogelijkheden om spam strafrechtelijk te vervolgen. Daar zal ik opnieuw mijn idee lanceren voor een Nederlands spammeldpunt. Dat kan volgens mij voorkomen dat justitie overspoeld raakt met meldingen door meldingen te onderzoeken op vervolgbaarheid. Vervolgbare meldingen kunnen worden doorgespeeld aan de OPTA of aan justitie."
Dat
debat zal plaatsvinden bij de bespreking van de Aanpassingswet
richtlijn elektronische handel. De Telecommunicatiewet gaat nu naar de
Eerste Kamer. Eenmaal daar aangenomen moet hij nog gepubliceerd worden
in het Staatsblad. Vanaf dat moment, waarschijnlijk 1 januari 2004,
geldt de wet ook daadwerkelijk. Tot die tijd kan er dus nog lustig op
los gespamd worden. Het parlement komt op een goed moment met deze
besluiten. Vorige week werden de uitkomsten van een onderzoek
door het Amerikaanse Pew Internet bekend gemaakt. Een opvallende
conclusie was dat spam de populariteit van e-mail in gevaar brengt.
Vijfentwintig procent van de ondervraagden zei minder gebruik te maken
van e-mail vanwege spam. Of de nieuwe wettelijke regels het tij kunnen
keren zullen we moeten afwachten.
Bron: Tweakers.net
Reacties:
Een reactie posten